Rabu, 25 April 2018

Introductie van de Datareum Decentralized Data Marketplace

Introductie van de Datareum Decentralized Data Marketplace




Introductie van de Datareum Decentralized Data Marketplace

“Informatie is de olie van de 21e eeuw, en analyse is de verbrandingsmotor.”

-Peter Sondergaard. Gartner Research

Als informatie de olie van de 21e eeuw is, zit iedereen op een oliebron.


We genereren allemaal absurde hoeveelheden gegevens in de loop van ons dagelijks leven. Elke (elektronische) aankoop die we doen, elke Google-zoekopdracht die we maken, elke website die we bekijken, waar onze aanwijzer op elk van de websites staat, elke sociale media-post die we zien, becommentariëren, delen, leuk vinden, overslaan, pauzeren en kijken naar voor meer dan een halve seconde – dit alles wordt vastgelegd in exponentieel groeiende wereldwijde databases.

De productiesnelheid van gegevens neemt zo toe dat volgens een IBM Marketing Cloud-onderzoek 90% van de gegevens die momenteel op internet staan, al sinds 2016 is gemaakt. En als steeds meer apparaten, zoals de sensoren in uw Fibit, slimme koelkast, en je aanrecht Alexis – zijn verbonden met internet, de productie van gegevens gaat alleen maar versnellen.

Al deze gegevens hebben waarde. Het wordt momenteel voornamelijk gebruikt voor marketing en academisch onderzoek, maar in toenemende mate wordt het gebruikt om nuttige suggesties en voorspellingen over onszelf te doen en de kunstmatige intelligenties te voeden die uiteindelijk de meest waardevolle dingen zullen zijn die ooit zijn gemaakt.

Maar dat is alles in een nog vrij verre toekomst. Voorlopig ligt de echte waarde van data meestal buiten ons bereik – niemand van ons heeft immers de winst die ermee wordt gegenereerd, kunnen afstaan. IDC-onderzoek toont aan dat 90% van de tot nu toe geproduceerde gegevens nog steeds ongestructureerd is, wat betekent dat het moeilijk is om er enige tastbare betekenis uit te halen.

Welke gestructureerde gegevens we hebben, zit meestal niet in onze persoonlijke controle. “Data Custodians” zoals Facebook, Google en Amazon gebruiken het voor enorme winst. Dan zijn er “Data Brokers” die alles opscharrelen wat ze kunnen en het aan de hoogste bieder verkopen.

Het resultaat: bijna al die kostbare gegevens liggen buiten onze controle en worden door anderen benut.

Maar er is verandering aan de horizon en het komt in de vorm van een beweging naar decentralisatie. De opkomst van de deeleconomie heeft geleid tot een opkomend nieuw ethos betreffende de aard van eigendom. Dit is een beweging weg van gecentraliseerde bedrijven en overheden als beheerders van informatie of geld, naar gedecentraliseerde peer-to-peer interacties.

Deze decentraliseringsbeweging heeft onlangs een enorme impuls gekregen dankzij de vooruitgang op het gebied van cryptografie en de nog recentere opkomst van cryptocurrencies.

Nu is het voor het eerst mogelijk om op peer-to-peer-basis waarde uit te wisselen zonder de noodzaak van een vertrouwde autoriteit. Zoals we weten, is de eerste toepassing hiervan geld in de vorm van Bitcoin en andere peer-to-peer cryptocurrencies. Gedecentraliseerd geld is echt revolutionair en het zal de komende jaren en decennia een enorme impact hebben, maar geld is slechts de eerste toepassing. Met deze technologie kunnen we elke soort waarde uitwisselen. Het enige dat nodig is, is de infrastructuur en het netwerk om het mogelijk te maken.

De infrastructuur om het verhandelen van gegevens mogelijk te maken, is wat we willen bouwen op Datareum. Onze langetermijnvisie is een wereld waarin gegevensleveranciers volledige controle hebben over de gegevens die zij produceren en gegevensverzoekers toegang hebben tot ethisch geproduceerde, hoogwaardige, gestructureerde gegevens tegen een eerlijke prijs. In deze wereld zullen aanbieders redelijk worden gecompenseerd voor de waarde van hun gegevens en zullen onderzoekers van allerlei aard toegang hebben tot de hoogwaardige gegevens die ze nodig hebben. Om deze visie mogelijk te maken, bouwen we aan een gedecentraliseerde peer-to-peer marktplaats voor data: de Datareum Marketplace. 

Hoewel onze langetermijnvisie groots is, erkennen we dat het essentieel is om klein te beginnen.

Net als in het begin van het internet waren veel prachtige ideeën gewoon te vroeg voor hun tijd, in de nieuw opkomende wereld van blockchain / decentralisatie die mensen het Web 2.0 noemen, zijn veel – misschien wel meest ambitieuze – projecten gedoemd te mislukken.

Vastbesloten om niet in de faalcategorie te vallen, zijn we sterk afhankelijk van de lessen uit R3’s meerjarige gezamenlijke onderzoek naar blockchainonderzoek (‘s werelds grootste onderzoeksprogramma in zijn soort tot nu toe) naar de waarschijnlijkheid van succes van een bepaald blockchain-bedrijfsproject. We ontwerpen ons platform – zowel in de oorspronkelijke vorm als op de lange termijn voor de uitrol van extra functies – om te voldoen aan de aanbevelingen in het rapport. De belangrijkste aanbevelingen zijn:

Bied een geïntegreerde applicatie-, berichten-, workflow- en gegevensbeheerarchitectuur.

Bouw voort op een bestaand “mega-ecosysteem” van de technologie om vaardigheden en hergebruik van code te maximaliseren.

Verwijder onnodige ‘silo’s’ met gegevens om nieuwe zakelijke kansen te ontgrendelen door real-world activa vrij te laten bewegen tussen alle legitieme potentiële eigenaren.

Sluit identificatie op rechtspersoonniveau in het programmeermodel in om juridisch afdwingbare en beveiligde transacties mogelijk te maken.

Schakel de onvermijdelijke overgang naar de openbare cloud in zonder inzet van risicovolle technologie

Met inachtneming van deze aanbevelingen hebben we vastgesteld dat online enquêtes een geschikt startpunt zijn voor onze gedecentraliseerde gegevensmarktplaats. De oude online enquête-industrie is een goed doelwit voor verstoring met het gedecentraliseerde model, omdat:

Het ontbreekt aan gegarandeerde veiligheid en privacy van informatie.
– Verzamelde informatie wordt opgeslagen op gecentraliseerde servers en is als zodanig kwetsbaar voor hacken.
– Door lid te worden van een lidmaatschapssite, is de kans groot dat gebruikers het hebben toegestaan of zijn “marketingpartners” om hen te vragen.

Er zijn mogelijk meerdere lagen tussenpersonen.
– Online betaalde enquêtes worden meestal uitgevoerd door marktonderzoeksbureaus die optreden als intermediair tussen het klantbedrijf en de gegevensaanbieder. Deze marktonderzoekbureaus kunnen op hun beurt kleinere bedrijven inschakelen om enquêtes voor hen uit te voeren, waarbij een nieuwe tussenlaag wordt toegevoegd. Zelfs als de uitbetaling door de oorspronkelijke klantenbedrijven genereus is, verminderen de vele lagen commissies de winstmarge voor alle betrokkenen.

Er is een hoge mate van betalingsfrictie.
– Vanwege de hoge transactiekosten binnen de bestaande bankinfrastructuur, worden minimumbetalingen vaak op onbetrouwbaar hoge niveaus vastgesteld.
– Betalingen zijn in de meeste gevallen alleen beschikbaar voor inwoners van een bepaald land.
– Uitbetalingen worden vaak aangeboden in de vorm van vouchers in plaats van contant geld.

Een gedecentraliseerde online enquêteremarkt die is gebouwd op blockchain-architectuur heeft het potentieel om de bovenstaande problemen op te lossen door veilige peer-to-peer-toegang te bieden tussen gegevensaanvragers en gegevensproviders. De marktplaats moet alle noodzakelijke stimuleringsmechanismen bevatten om zijn proliferatie te waarborgen. We hebben deze in onze whitepaper geschetst en zullen binnenkort een samenvatting in deze blogruimte plaatsen.

U kunt zich abonneren op onze mailinglijst.

Bekijk onze website, meld u aan voor onze telegramgroep.

Website: https://datareum.net
Telegram: https://t.me/datareum
Twitter: https://twitter.com/datareum
Medium: https://medium.com/datareum

auter:salsa24
eth wallet :0x6772dD9EADE24C92818b5e871D4F8E86Fb590A0e

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Project Sukses Bersama

CurioInvest, adalah platform untuk berinvestasi dalam mobil-mobil koleksi premium.

CurioInvest, adalah platform untuk berinvestasi dalam mobil-mobil koleksi premium. Situs web | Ann Thread | Bounty Th...